19. mai 2011

Prosjekt finnstoler er i gang, skal de bli hvite eller bevare sin sjarm??

Dere husker kanskje stolene jeg fant til gis bort på finn? I går var dagen kommet til at jeg dro avgårde for å hente dem. 6 stk gamle stoler fra 20-30 tallet (tror jeg) som ventet på å bli mine.. Stolene sto nede i en ulåst kjeller så jeg måtte gå inn i et tomt hus og hente dem selv. Men naboer var informert om at jeg kom, slik at ikke politiet ble varslet om ei dame sim stjal spisestua til nabo'n.. hihi.. det hadde jo vært noe å blogge om!

Ja, stolene ble bært inn i bilen og jeg kjørte av sted. Det som var veldig synd var at jeg nesten ikke fikk puste i bilen på vei hjem. På utsiden høljet regnet ned, og inni bilen stinket det kjeller, mugg og sopp og det som var.. Jeg ble veldig skeptisk til stolene nå. Men jeg dro innom kiwi, kjøpte med en stor flaske salmiakk, en stor flaske grønnsåpe og svippet innom biltema og kjøpte skumrens og kalesjeimpregnering. (Jeg bruker kalesjeimpregnering fra biltema og dynker ned setetrekk jeg trekker om. Da blir de lettere å holde rene og de føles litt mer sterkere i stoffet ;) Kjekt lite tips kanskje? )

Da jeg kom hjem ble alle stolene stilt opp på rekke og rad ute i hagen og skuret med såpevann for å fjerne gammel lukt. Stolsetene er jeg heller usikker på hva jeg skal gjøre med.
Stolsetene er kledd i et grønt stoff, jeg flekket av det grønne stoffet og fant et nydelig rødt orginalt trekk under. Det var kjempe nydelig, men dessverre altfor slitt og ødelagt at jeg kan benytte det slik det var. Jeg har noen gamle gardiner liggende som jeg ikke har brukt på evigheter. Jeg tenker nok at de blir flotte som trekk.

Men så var det dette med maling da.. skal jeg male de hvite eller skal de få bevare sin gamle sjarm. Jeg ønsker meg hvite stoler, men så er jeg redd jeg angrer om jeg maler dem.... hmmm... må i tenkeboksen....

Her ser dere noen bilder av stolene:

Stolen er fin i orginal forfatning også

Med det grønne og det lyse jeg skal trekke om til :)

Det er mer mønster i det lyse trekket, men jeg klarer ikke å få det frem på bildet. Jeg har skikkelig kamera, men klarer ikke å bruke det vettu. Så den står på autofokus hele tiden når jeg knipser bilder... *skammelig*

Kanskje jeg skal male dem i denne fargen? Fant fargen i en restekurv med feilblandet maling på obs til 30 kr!
Men så var det de gamle setene da.. de lukter jo gammel død og jeg vet ikke hvordan jeg skal få renset dem fri for lukt. Har gjort et forsøk på det ene setet med orginaltrekk nå og rett og slett skura det i vasken med salmiakkvann. Vannet var svart for å si det mildt! Nå står setet ute på verandaen for å renne av seg og tørke.


Er det noen som har noen bedre tips? Hvordan rense seter for lukt som snart er 100år gamle?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen noen ord hos meg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...