3. mars 2015

Eggemelk

Om du spiser lavkarbo eller LCHF så eggemelk en viktig del av hverdagen for mange. Inkl meg :) Jeg elsker eggemelk og bruker det både til eggelatte, kakao, krydrer det med kardemomme eller vanilje eller jeg bruker eggemelken i mat eller som kaffefløte. Helt enkelt genialt!


Dette trenger du: 
1-2 egg (jeg bruker alltid bare 1...)
25-50 gram usaltet smør (du trenger ikke usaltet smør, men det er best usaltet. Smøret kan også erstattes av f.eks kokosolje. Eller en kombinasjon av smør og kokosolje.
1-2 dl kokende vann

Slik gjør du:
Ha stavmixeren klar!
Kok opp vann
Ha smør og knekk et egg opp i en beholder hvor du kan bruke stavmixeren
Tilsett kokende vann og mix umiddelbart!

Nå kan du smaksette eggemelken som du vil :)
Jeg anbefaler enhalv teskje kardemomme og litt sukrin eller ønsket søtstoff. Nyt.. smaker deilig syntes jeg :)
Noen ganger lager jeg kakao. Da bruker jeg 100% kakao og litt søtning. Tilsett gjerne også litt vanilje. Når jeg bruker den til kaffe pleier jeg å tilsette litt pulverkaffe og kanel. Da slipper jeg å koke egen kaffe og blande og mixe. Jeg er tilhenger av å gjøre ting enkelt :)

Mange syntes det høres kvalmende ut med smør og egg i kaffen. Men gi det en sjanse og prøv! Man merker ikke noe til verken kaffe eller smør om man bruker eggemelk i stedet for kaffefløte. Best av alt! Den har null karbohydrater!





1 kommentar:

Takk for at du vil legge igjen noen ord hos meg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...