4. mars 2015

Ketoboller

Om du er på instagram og følger lchf'ere så har du sikkert fått med deg poppisen ketoboller. De finnes i mange varianter, men fellesnevneren er at de ikke slår deg ut av ketose.



Ketobollene blir lagd med og uten kokosolje. Jeg velger å ha i kokosolje. Da får jeg i meg viktig fett og kokossmaken fra oljen smaker nydelig i bollene. Jeg bruker Kung Markatta sin kokosolje som er økologisk og smaker nydelig kokos. Kung Markatta sin kokosolje kjøper jeg i Sverige for rundt 30-40kr for 225ml. Jeg klarer ikke å bruke kokosolje i mat eller kaffe med smak, så denne oljen er rett og slett et glass med godis for meg.



Når du lager ketoboller kan du gjerne bruke en kjøkkenmaskin. Men jeg blander alt for hånd. Grisete JA... men kokosolje er jo så godt for hud og negler ;) (snacks og spa i ett!)

Dette trenger du:
- 200gram kokos (1 pose revet kokos 150g i røra og 50g til å rulle bollene i)
- 100 gram romtemperert smør
- 30-50 gram kokosolje (jeg smelter min)
- 2 ss sterk kaffe
- 3-4 ss kakao (prøv deg frem..  jeg bruker 100% kakao og liker at det smaker kraftig sjokolade
- Søtning etter behov
- Evt. noen dråper vaniljeessens

Jeg skriver søtning etter behov. Noen som går på lavkarbo kan bruke søtstoff uten problem, mens andre blir trigget av søtsug. Noen tåler kun stevia, andre bruker både splenda og sukrin. Her skjenner du din egen kropp best ;) Jeg blir ikke trigget av søtsug. Men for mye kunstig søtning stopper vektnedgangen. Derfor har jeg minimalt med splenda eller sukrin i mine og tilsetter heller noen dråper vaniljeessens for å heve smaken. Kanel, peppermynte osv er jo også smaker du kan tilsette om du ønsker ;)

Slik gjør du:
Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og kjør forsiktig til en fin deigete konsistent. Rull baller i kokos og legg de på et bakepapirkledd brett. Om du vil ha bollene rundere og finere pleier jeg å sette brettet 30 min i kjøleskapet og ta de ut og rulle de pent igjen. Da blir de runde og fine og kokosen slipper å drysse av :)

Oppbevares i kjøleskap eller fryser :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen noen ord hos meg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...